Een collega uit je team loopt de kantjes ervan af. Uiteindelijk moet jij de klus overnemen. Je schoonmoeder geeft je kinderen te veel snoep. Lief bedoeld, maar jij wilt dat niet! Een collega komt altijd te laat op een overleg. Jouw volgende afspraak dreigt hierdoor in de knel te komen. Allemaal zaken waar jij last van hebt. Maar hoe spreek je de ander aan, zonder dat jullie ruzie krijgen?
Aanspreken op gedrag is hartstikke lastig
Helaas is iemand aanspreken op gedrag nog niet zo vanzelfsprekend. En dat terwijl we door elkaar aan te spreken veel winst kunnen behalen. Uit een onderzoek van Gytha Heins onder 500 Nederlandse managers en medewerkers blijkt dat aanspreken veel oplevert:
- 28% meer productiviteit;
- 12,5% meer omzet;
- 16% minder kosten;
- 15% minder verzuim;
- 11% minder verloop.
Spreek de ander dus aan!
Wat leer je?
Vertoont iemand gedrag dat voor jou niet oké is of waar je last van hebt? Dan kun je die persoon vertellen wat je dwars zit, zonder dat er ruzie ontstaat.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Je leert anders te kijken naar aanspreken: van aanspreken naar bespreken.
- Je leert iemand aan te spreken zonder lading.
- Zelfrechtvaardiging is een logische reactie. Je leert dat je daar anders mee kunt omgaan.
- Je gaat oefenen met situaties, waarin het lastig is om iemand aan te spreken.
Voor wie is de training?
Voor iedereen die wil leren om zijn of haar grenzen beter aan te geven.
Hoe lang duurt de training?
De training duurt een dagdeel en kan zowel online als in een zaal. Deze training is onderdeel van de training Assertiviteit 2.0. Naar wens kun je de training uitbreiden met de onderdelen Zeg nee zonder gedoe en Doe je voordeel met feedback.